vasael.ir

کد خبر: ۱۲۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲ - 17 November 2018

معرفی کتاب|معضلات نوظهور سیاسی و فقه شیعه

وسائل- یکی از مسائل مهمی که همیشه پیش روی دانش فقه قرار داشته است و فقهای شیعه از آن گریزی نداشته و ندارند، مسائل سیاسی نوظهور و جدیدی است که همواره در افق زمان خودنمایی می کند. حال پرسش مهمی که در این مقام حائز اهمیت و ضروری است، آن است که: فقه شیعه که دانشی فراگیر در میان دانشهای اسلامی است، تا چه میزان پاسخگوی مسائل سیاسی جدید است؟

به گزارش خبر گزاری وسائل کتاب کارآمدی فقه شیعه در حل معضلات نوظهور سیاسی با این مبنا که فقه سیاسی شیعه در همه اعصار توان پاسخگویی به مسائل و معضلات نوظهور سیاسی را دارد به قلم اوگین آکبولاک به رشته تحریر درآمده است و نیز اینکه فقهای شیعه با بهره مندی از عناصری نظیر عقل و توجه به زمان و مکان در اجتهاد، همواره کوشیده اند پاسخگوی نیازهای جامعه اسلامی در بستر تاریخ باشند.

علم فقه، یکی از گسترده ترین دانش های اسلامی است که وظایف انسانها را در تمام عرصه های فردی و اجتماعی تبیین می کند. تاریخ علم فقه از صدر اسلام و بعثت رسول الله (ص) شروع شد و بعد از رسول اکرم (ص) توسط ائمه (ع) رشد کرده و با آغاز غیبت کبری به وسیله فقهای اسلام تا کنون ادامه یافته است.

فقهای شیعه با بهره مندی از عناصری نظیر عقل و توجه به زمان و مکان در اجتهاد، همواره کوشیده اند پاسخگوی نیازهای جامعه اسلامی در بستر تاریخ باشند.

پس از پایان تشریع احکام و قوانین که احکام به صورت کلی بیان شده بود، برای پاسخگویی به نیازها و حوادث جدید و استنباط احکام از منابع آن، احتیاج به فقیهان آشنا به شرایط و تحولات زمان و مکان و جوامع احساس شد تا احکام را استنباط کرده و کلیات آن را بر جزئیات تطبیق دهند.

یکی از مسائل مهمی که همیشه پیش روی دانش فقه قرار داشته است و فقهای شیعه از آن گریزی نداشته و ندارند، مسائل سیاسی نوظهور و جدیدی است که همواره در افق زمان خودنمایی می کند. حال پرسش مهمی که در این مقام حائز اهمیت و ضروری است، آن است که: فقه شیعه که دانشی فراگیر در میان دانشهای اسلامی است، تا چه میزان پاسخگوی مسائل سیاسی جدید است؟

به دیگر سخن، آیا فقه شیعه با توجه به توسعه و پیشرفت بشر در قرن های اخیر، هم چنان پاسخگوی مسائل سیاسی هست؟

کتاب "کارآمدی فقه شیعه در حل معضلات نوظهور سیاسی" در صدد پاسخگویی به این سوال است نویسنده معتقد است که با توجه به این که عناصر متعدد و گوناگونی در پاسخ به این پرسش دخالت دارند ما تنها به سه محور اساسی اجتهاد، عقل و عنصر زمان و مکان اکتفا می کنیم، از این رو پاره ای از مباحث دیگر، نظیر مصلحت و یا امور دیگر را مورد بحث قرار نداده ایم.

این کتاب در یک مقدمه و پنج فصل تنظیم شده است. در مقدمه، درباره چارچوب تحقیق از طرح مسئله تا سازماندهی تحقیق بحث شده است. در فصل کلیات و مفاهیم، نویسنده سعی کرده است واژه ها و مفاهیم مرتبط و مربوط به تحقیق را بررسی کند.

در فصل دوم، نویسنده تلاش کرده است فقه را برای مخاطب توضیح دهد و برای این هدف، سیر تاریخی، طبقه بندی های مختلف در فقه و جایگاه سیاست در فقه را به اجمال مورد بحث قرار داده است.

درفصل سوم به مکانیزم اجتهاد و نقش آن در توجه به مسائل نوپدید سیاسی اشاره شده است. و در فصل چهارم به جایگاه عقل و نقش آن در استنباط احکام شرعی اشاره شده است و در نهایت در فصل پنجم، نویسنده عنصر زمان و مکان و ضرورت توجه فقیه به آن در بیان احکام و حکم حکومتی را مورد تأکید قرار داده است و در پایان نتایج بحث بیان شده است.

کتاب " کارآمدی فقه شیعه در حل معضلات نوظهور سیاسی" به قلم اوگین آکبولاک، توسط دفتر تدوین متون پژوهشی مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی، در168 صفحه به چاپ رسیده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۹:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۳:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۱۱:۳۰